Infoskriv Nr. 2 Skrevet den 29. desember 2009 Emne ; Diverse
Vi ønsker alle en vel overstått julefeiring og et Godt Nytt År. Takk for godt samarbeide i 2009 sesongen. Vi ser fram mot en ny og spennende sesong i 2010.
DELTAGELSE AV SVENSKE UTØVERE I NORGE
Vi finner grunn til å minne om hva som gjelder når arrangører har svenske deltagere på sine løp. Svenske førere med svensk lisens kan delta i Norge med svensk "Vagnbok". Bilen skal være i henhold til norsk teknisk reglement på alle punkter, og ved salg av bil får denne bare kr. 6000,- for bilen. Sekretariatet må ha oversikt over hvilke biler som går med svensk lisens slik at dette blir riktig ved anbudsinnlevering.
Det er fortsatt enkeltepisoder med "problemer" ved salg av svenske biler på anbud. Vi anbefaler arrangører å forsikre seg om at bilene har det nødvendige tolldokument de skal ha ved innreise til Norge med løpsbil, for eksempel ved å skrive om det i tilleggsreglene, sjekke ved innsjekk osv. Dette kan forhåpentligvis forhindre de utfordringer som har vært i år. Se for øvrig nedenfor for info som også stod i Infoskriv nr. 1 i 2009.
"
Pga mye uklarheter rundt dette med å kjøpe for eksempel svenske biler på løp i Norge og prosedyrer rundt dette har man vært i kontakt med flere tollstasjoner som mente følgende prosedyre skulle/kunne følges:Svensker skal i utgangspunktet stoppe på tollstasjon ved innkjøring i Norge, han får da et skjema som han skal levere til kjøper ved salg. Dette skjemaet kan brukes av kjøper til å fortolle bilen på et senere tidspunkt.
Hvis svensken ikke har stoppet, har vi utarbeidet et skjema som kan brukes, en erklæring på at selger har tatt bilen over grensen. Dette skjemaet kan tas med til tollvesenet når man skal betale moms på bilen.
Ved bruk av et av disse to skjemaene som her nevnt behøver man altså ikke å følge tilbake til grensen, bare sørge for at forholdet til tollvesenet er ordnet før man skal løse norsk vognlisens. MOMS MÅ VÆRE BETALT FØR DET LØSES NORSK VOGNLISENS PÅ BILEN. Skjema følger vedlagt i denne mailen og bør være tilgjengelig hos alle arrangører."
BILSPORTKONFERANSEN 2009
Vi hadde en nyttig konferanse på Gardermoen. Regelverket ble gjennomgått og diskutert og vi følte at vi kom fram til en enighet mellom seksjonen og deltagerne. I så måte er konferansen veldig nyttig og klubber/utøvere bør ha dette i minne hvis de ønsker innflytelse på reglementet.
En ting ble det bestemt at skulle tas opp igjen til diskusjon og avgjørelse på Bilsportkonferansen 2010. Det var flere klubber/deltagere som ønsket å innføre
obligatorisk bud på biler ved klubbløp. Vi ville imidlertid ikke vedta en sånn viktig endring for 2010 uten at dette var varslet på forhånd, men bestemte da at dette skulle det legges fram sak om på konferansen i 2010 og flertallet der skulle få være med som en avgjørende faktor. Det er derfor opp til klubbene og sørge for at de sender representanter til den konferansen som taler / stemmer på vegne av sin klubb og sine utøveres mening. Det vil bli sendt ut et forhåndsskjema på denne saken til alle klubber som vil danne et grunnlag for saksfremlegging og diskusjon, men avgjørelsen vil bli tatt på konferansen.På konferansen fikk vi også klare innspill på dette med
pengepremier. Heller ikke på dette føler seksjonen at de ønsker å ta noen avgjørelse uten at de har lyttet til miljøet. Det vil derfor gjelde det samme for dette, avgjørelse vil bli tatt på konferansen.Vi oppfordrer derfor sterkt klubbene til å gjøre seg opp en mening, lytte til sine medlemmer og bringe dette med seg videre. Følg også med på post som vil bli sendt klubben angående dette.
Viktig!!!! Møt opp på Bilsportkonferansen 2010, Thon Hotel Gardermoen, 8.-10. oktober 2010. Der vil det bli tatt viktige avgjørelser.
BILCROSS JUNIOR CHALLENGE
Også i 2010 vil denne konkurransen finne sted.
Konkurransen offentliggjøres i Racingavisa, www.motorsport.no og www.bilsport.no, medio april
Ca. 1. mai: Frist for besvarelse på konkurranse / påmelding
24. mai: Finalen arrangeres på Basserudåsen, NMK Kongsberg
Vi har fått en del innspill på at mange er av den oppfattelse at man må være "så så god", ha prestert både det ene og det andre på banen, gode resultater osv. , for å kunne melde seg på. Årets vinner er vel et bevis på det motsatte. Han hadde kjørt et bilcrossløp før han ble plukket ut og deltok i finalen. ALLE HAR EN REELL SJANSE HER. Vi trenger klubbenes hjelp til å markedsføre dette til sine utøvere.
DISTRIKTSTEKNIKERE
RCS og BCS har valgt å avvikle ordningen med DTK inntil videre av forskjellige årsaker.
TEKNISK PÅ LØP
Seksjonen vil på enkelte løp prøve ut en ordning med å oppnevne teknisk ansvarlig til arrangementet. Aktuelle arrangører vil få beskjed om dette januar – februar 2010.
REGLEMENT 2010
Reglementet har en stund vært offentlig på www.bilsport.no og de fleste har vel fått sine lisenser og Bilsportbøker nå.
Vi gjør oppmerksom på at de gule sidene er vesentlig lagt om når det gjelder plassering av de enkelte paragrafer, uten at dette betyr at det er mye nytt. Nytt er som vanlig merket med rødt. Det er mer en "opprydningsjobb" som er foretatt hvor det er prøvd å sette relevante ting sammen i samme kapittel.
STARTLYS
Reglementet for startlys er gjort om. Det skal nå startes på grønt, ikke rødt som tidligere. Dette kommer som en følge av endring i det internasjonale reglementet, Rallycrosseksjonen endret sitt reglement og BCS fant det da mest hensiktmessig at det også skulle gjelde bilcross, slik at man får en lik prosedyre på dette. Det er da også mer logisk at man starter på grønt enn rødt. Oppfordrer derfor klubbene til tidlig å gjøre noe med dette slik at det er i orden til sesongstart.
Vi minner også nok en gang på at stående lys som slukker IKKE er godkjent som startlys!
Vi oppfordrer også til at 5 sekunders skilt vises godt synlig fra startlinjen, men uten at en person går foran bilene for å vise dette. Mange arrangører viser dette fra "siden" e.lign. stående og dette fungerer like bra. Viktig at prosedyren blir forklart enten i tilleggsregler og/eller på førermøtet.
2009.12.29vba